رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینكه رنجهای امت اسلامی در زمان كنونی ناشی از با هم نبودن است فرمودند: مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است. مراد اشتراك عمل در برابر نقشههای استكبار است.
همزمان با عید بزرگ میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، سران قوا، جمعی از مسئولان نظام و میهمانان شركتكننده در سیوششمین كنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، صبح امروز (جمعه) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار كردند.
بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
شخصیت رسول اكرم شخصیت منحصر به فردی در همهی عالم وجود است . نشانههای عظمت حق تعالی را در همهی دوران زندگی آن بزرگوار میشود دید، حتی در هنگام ولادت. ما امروز را به عنوان مولود پیغمبر عید گرفتیم و جشن گرفتیم، حتی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانهها و آثار بركات الهی كه منشأ اصلیاش همان نقطهی اوج است یعنی بعثت، انسان مشاهده میكند. آثار توحید را و نشانههای عملی توحید را انسان در روز ولادت هم میبیند. از داخل كعبه كه بتها در آنجا سرنگون میشوند تا برخورد با بتهای طاغوتی، طاغوتهای بزرگ بشری آن روز، فلان دریاچهی مقدس خشك میشود، فلان آتشكدهی به اصطلاح مقدس خاموش میشود، كنگرههای طاق كسری فرو میریزد، این حوادث رخ میدهد. لذا روز ولادت یك روز معمولی نیست، روز بسیار مهمی است، روز بسیار بزرگی است. ما این روز را عید میگیریم به این مناسبت. نكتهی اساسی این است كه عیدگرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود و این چیزها نیست. عیدگرفتن برای درس گرفتن است. برای الگو قرار دادن پیغمبر اكرم است.
یكی از درسهای زندگی و ولادت پیامبر(ص) این است كه فرمود: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ». من روی این مسئلهی عزیزٌ علیه ما عنتم میخواهم تكیه كنم. شما كه رنج میكشید، پیغمبر رنج میكشد. بلاشك این مخصوص به مسلمان معاصر پیغمبر نیست، خطاب به عموم مؤمنین در طول تاریخ است، یعنی اگر امروز مسلمانها در فلسطین و میانمار و... رنج میكشند، بدانند این رنج، روح مطهّر پیغمبر را به رنج و زحمت در میآورد؛ در نقطهی مقابل، وضع دشمنان است كه از رنج شما خوشحال میشوند. طبعاً وقتی یك چنین حالتی دارد آن جبهه سعی میكند شما را به سمت سختی و بدبختی پیش ببرد. خب حالا این رنجهای امت اسلامی در زمان كنونی ناشی از چیست؟
یكی از مهمترین عوامل تفرّق مسلمین است: از هم جداییم، متفرقیم، وقتی كه متفرّق هستیم، وقتی خیرخواه هم نیستیم، وقتی گاهی حتی بدخواه همدیگر هستیم؛ خب نتیجه همین است. اینجا هم باز قرآن صریح است: وقتی تنازع كردید فشل بوجود میآید. فشل یعنی سستی. اختلاف كه پیدا كردید قهراً خاك نشین و ذلیل میشوید و قهراً وسیلهی تسلط دیگران بر خودتان را فراهم میكنید. اینطور است. نتیجه تفرّق این است.
باید برویم به سمت عملی شدن هفته وحدت. حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینكه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی كه در دهههای شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی كشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا كردند و اعلام كردند كه یكی هستند، كه نشد و نمیشود و امكان هم ندارد.
مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی كجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق كنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با كه باید دشمنی كرد، با كه باید دوستی كرد و چه جوری دوستی كرد، این جهتگیریها را در ضمن گفتگوها و مذاكرات، به توافق برسند، در این جهت حركت كنند. مراد این است: اشتراك عمل در برابر نقشههای استكبار.
ادامه خبر
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51143