لباس پوشیدن هر كسی در حریم خصوصی به خودش مربوط است، اما در حریم عمومی شخص نمی تواند بگوید این موضوع به خودم مربوط است. به خاطر این وجه اجتماعی مسئله حجاب جنبه قانونی پیدا می كند.
نعیمه اسلام لو، پژوهشگر عفاف و حجاب و مدیر موسسه خیبر:
لباس پوشیدن هر كسی در حریم خصوصی به خودش مربوط است، اما در حریم عمومی شخص نمی تواند بگوید این موضوع به خودم مربوط است. به خاطر این وجه اجتماعی مسئله حجاب جنبه قانونی پیدا می كند. پس حجاب از این جهت كه روی دیگر افراد جامعه اثر دارد، به دیگران ربط داشته و جنبه قانونی دارد.
صدای جهاد تبیین در حوزه گفتمان حجاب از سوی نهادهای حوزوی بایستی بلندتر شنیده شود و در صورت بر طرف نشدن این چالش و ضعیف شدن چشمه جوشان تبلیغ سایر موسسات و نهادهای دیگر هم دچار ضعف و كم كاری می شوند.
در افكار سنجی انجام شده 76تا96درصد جامعه حجاب را ارزش اخلاقی و دینی می دانند اما در رفتارسنجیها كمتر از 50 درصد به حجاب شرعی عمل میكنند، این مسأله نشان میدهد؛ حجاب هم مثل سایر ارزشهای اخلاقی دیگر مثل راستگویی، مهربانی با اینكه مردم به آن اعتقاد دارند، اما در عمل به آن موانعی وجود دارد.
از این پژوهشها میتوان نتیجه گرفت كه عدم التزام عملی به حجاب نتیجه بسترهای نامناسب فرهنگ بی حجابی است.
هر كجای دنیا ضوابط و قوانین خودش را دارد. در هیچ كجای دنیا با شلوارك و لباس لب ساحل به مدرسه، دانشگاه و اداره نمی روند. ضوابط پوشش در همه كشورها وجود دارد و قانون بردار است، چرا كه مساله شخصی نیست و حد آن را در هر كشوری بر اساس ایدئولوژی حاكم مشخص می كنند.
اصل بر كار فرهنگی است اما مگر می شود یك ارزش اجتماعی را بدون دخالت دادن قانون مدیریت كنیم تا به نقطه مطلوب برسیم. معیار كسانی كه می گویند؛ پلیس یا حكومت در این زمینه ورود نكند چیست؟ برخی اظهار نظرها به نظر میرسد؛ ژستهای سیاسی است در جهت توجه و جلب نظر و حفظ منافع است.