كتاب «اینجا خانه عشق است» منتشر شد

كتاب «اینجا خانه عشق است» كه به تازگی از سوی پژوهشكده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده، 72 تجربه ارزشمند را برای جذب نسل جدید به مسجد پیش‌روی دغدغه‌مندان این عرصه قرار می‌دهد.

1402/01/07
|
15:42

جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، دغدغه بسیاری از فعالان فرهنگی و تربیتی است؛ كتاب «اینجا خانه عشق است» كه به تازگی از سوی پژوهشكده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده، 72 تجربه ارزشمند را برای جذب نسل جدید به مسجد پیش‌روی دغدغه‌مندان این عرصه قرار می‌دهد.

تشكّل‌های فرهنگی و تربیتی كه درون مسجدها شكل و رشد یافته‌اند و نیروها و مخاطبان‌شان را از همین مكان مقدس به دست آورده‌اند، همیشه با این پرسش‌های اساسی روبه‌رو هستند كه چرا حضور مردم در مسجد كمرنگ شده است، چرا نسل جدید رغبت چندانی به مسجد نشان نمی‌دهد و عمده مسجدی‌ها، پیرمردها و پیرزن‌ها هستند، چه كاری انجام بدهیم كه نوجوان و جوان امروزی دوباره با مسجد آشتی كند و به‌صورت ثابت در آن حاضر شود، مشكل از كجا شكل گرفته، چگونه نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب كنیم؟

كتاب «اینجا خانه عشق است» كه به كوشش مجتبی همتی‌فر، مجید حسین‌زاده و سیدمحمد موسوی از سوی انتشارات پژوهشكده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به تازگی منتشر شده، مجموعه‌ای است از تجربه‌های فعالان و امامان جماعت مسجدهای مشهد مقدس، همدان و اهواز كه به كمك مصاحبه، در پاسخ به آن پرسش‌ها و دغدغه‌ها استخراج شده است.

در این مجموعه تلاش شده است گفته‌های فعالان مسجدی (امام جماعت، هیئت‌أمنا، عموم افراد شركت‌كننده در مسجد، خادم و اعضای تشكل‌های مسجدی) در مورد فضای مسجد، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در مسجد و نیز عامل‌های مؤثر بر جذب، ملاحظه‌ها و شیوه‌های جذب، در قالب 72 تجربه در سیر مشخصی تدوین شوند.

برای استفاده بردن بیشتر از این تجربه‌ها، در ذیل هر تجربه، چكیده آن با عنوان «كلید» آمده است. همچنین برای دقت بیشتر و تأمل عمیق‌تر خوانندگان محترم، نكته‌ها و پرسش‌هایی درباره موضوع مطرح‌شده و مسئله‌های پیرامون آن، با عنوان «ملاحظه» آمده است.

«یك احوال‌پرسی ساده» عنوان یكی از این تجربه‌ها است كه الگوی برخورد افراد فعال در فضای فرهنگی مسجد با اهالی محله و به‌ویژه بچه‌ها را به تصویر می‌كشد. این همان فنّی است كه ما به آن می‌گوییم: «جذب سینه‌به‌سینه».

ذیل این تجربه می‌خوانیم: «ما (قدیمی‌ها و بزرگ¬ترهای كانون) همین‌طور كه در محیط مسجد و اطراف آن راه می‌رویم، با نوجوانان آنجا ارتباط می‌گیریم و به قول خود بچه‌ها، سربه‌سر آن‌ها می‌گذاریم؛ از یكی احوالش را جویا می‌شویم، از دیگری اسم مدرسه و دوستانش را می‌پرسیم، به فوتبال بازی كردن‌شان گیر می‌دهیم و با همدیگر كل‌كل می‌كنیم و بعضی¬وقت¬ها، همان‌جا در كوچه فوتبال بازی می‌كنیم.
به باور ما، همین برخوردهای ساده، در ذهن فرد باقی خواهند ماند. ممكن است از نظر یك ناظر بیرونی، این اتفاق، برخوردی ساده باشد كه در همان لحظه تمام شده است، اما در نگاه ما، این نوجوان هر بار كه از جلوی مسجد رد بشود، به یاد این خاطره خوب خواهد افتاد. ما مطمئن هستیم كه او به دلیل این خاطره خوب، بالأخره یك روزی به مسجد می آید و همین برخوردهای ساده و ابتدایی باعث می‌شوند كه او كم‌كم بیاید و ارتباط بگیرد.»

در بخش چكیده «یك احوال‌پرسی ساده» آمده است: «مخاطب باید بفهمد كه حواسمان به او هست؛ چه با احوال‌پرسی باشد یا هم‌بازی شدن».

در بخش ملاحظه هم با این نكته مواجه می‌شویم: «جذب افراد به مسجد، به‌قطع، هدف مقدسی است؛ ولی گاهی پیش می‌آید كه ما برای اینكه خودمان و در نهایت مسجد را جذاب جلوه دهیم، به سراغ قالب‌ها یا روش‌هایی می‌رویم كه با اصول تناسبی ندارند. در زمان انتخاب شوخی‌ها، قالب‌ها یا فضاسازی‌ها، باید حواسمان باشد كه هدف اصلی را گم نكنیم».

كتاب «اینجا خانه عشق است» به كوشش مجتبی همتی‌فر، مجید حسین‌زاده و سیدمحمد موسوی در قطع رقعی، 152 صفحه، شمارگان 330 نسخه از سوی انتشارات پژوهشكده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام چاپ و راهی بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به نشانی قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه و یا از طریق سایت اینترنتی www.pbshop.ir اقدام به خرید آن كنند.

دسترسی سریع