حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت كنگره عظیم حج، آئین حج را یك فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینهساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند.
ضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت كنگره عظیم حج، آئین حج را یك فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینهساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاكید كردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درك و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگیبخش این فریضه پر رمز و راز برمبنای دو ركن «وحدت» و «معنویت» است.
رهبر انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی را به معنای گفتوگو، ارتباط فكری و عملی، همافزایی و نزدیك شدن جهتگیریها، وهمكاری و پیوند اقتصادی كشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفتوگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان كشورهای مسلمان است.
حضرت آیتالله خامنهای درخصوص وحدت این نكته را هم متذكر شدند كه پیشروان سیاسی و فرهنگی كشورهای اسلامی باید هماهنگ با یكدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو كنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تكرار نشود.
ایشان «معنویت» را كه یكی دیگر از دو ركن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقاء اخلاق دینی و مقابله با افسونِ اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان كردند: امروز كه «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریكا و دیگر قطبهای سلطه استكبار با تفاهم كشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این كشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثت آلود است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان پیام خود به مناسبت كنگره عظیم حج امت اسلامی را به تقویت روحیه برائت از مشركین و نشر و عمق بخشی آن در محیط زندگی توصیه كردند.
پیام رهبر انقلاب اسلامی كه صبح امروز (سهشنبه) توسط حجتالاسلام والمسلمین نواب (نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی) در صحرای عرفات قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی الرّسول الاعظم محمّد المصطفی و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین.
صلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ آن، بار دیگر از دل تاریخ، همهی گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاكر را به شور و شوق افكند. ندای دعوتكننده، خطاب به همهی آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ،(1) و كعبه، میزبانِ مبارك و رهنمای همهی انسانها است: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدیً لِلعالَمین.(2)
كعبه به عنوان نقطهی مركزی و محور اصلی توجّهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونهی كوچك از گسترهی متنوّع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالیِ جامعهی بشری و سلامت و امنیّت همهی انسانها باشد. حج میتواند به كلّ بشریت، اعتلای معنوی و ارتقاء روحی و اخلاقی برساند؛ و این، نیاز حیاتی بشرِ امروز است. حج میتواند همهی برنامههای استكبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بیاثر كند.
شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی، آن است كه مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگیبخشِ حج را خود بدرستی بشنوند و همهی همّت خود را برای عملی كردن آن به كار گیرند. دو پایهی اصلی این خطاب، «وحدت» و «معنویّت» است. وحدت و معنویّت، ضامن ارتقاء مادّی و معنوی جهان اسلام و نورافشانیِ آن به همهی گیتی است.
وحدت به معنیِ ارتباط فكری و عملی است؛ به معنی نزدیك شدن دلها و اندیشهها و جهتگیریها است؛ به معنی همافزایی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی كشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همكاری دولتهای مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلّم و مشترك است.
وحدت بدین معنی است كه نقشهی طرّاحیشدهی دشمن نتواند فرقههای اسلامی، یا ملّتها و نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوّع جهان اسلام را در برابر یكدیگر قرار دهد. وحدت بدین معنی است كه ملّتهای مسلمان یكدیگر را، نه از راه معرّفیِ فتنهانگیز دشمن، بلكه از راه ارتباط و گفتگو و رفت و آمد بشناسند؛ از امكانات و ظرفیّتهای یكدیگر آگاه شوند و برای بهرهبرداری از آن برنامهریزی كنند. وحدت بدین معنی است كه دانشمندان و دانشگاههای جهان اسلام دست در دست یكدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامی با حُسن ظن و مدارا و انصاف به یكدیگر بنگرند و سخنان یكدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر كشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشتركات یكدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق كنند.
وحدت همچنین بدین معنی است كه پیشروان سیاسی و فرهنگی در كشورهای اسلامی، به گونهای هماهنگ، خود را آمادهی شرایط نظم جهانیِ پیش رو كنند؛ جایگاه شایستهی امّت اسلامی را در تجربهی جدید جهان كه سرشار از فرصتها و تهدیدها است، به دست خود و به ارادهی خود تعیین كنند؛ نگذارند تجربهی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تكرار شود.
معنویّت به معنی ارتقاء اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین كه مدّتها از سوی منابع فكری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بیمهار اخلاقی در غرب است كه همه در دنیا شاهد آنند. معنویّت و اخلاق را از مناسك حج، از سادهزیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر»،(3) از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال»،(4) از گردش همهی امّت بر گِرد محور توحید، از رمی شیطان و برائت از مشركان باید آموخت.
برادران و خواهران حجگزار! از فرصت حج برای تدبّر و تعمّق در راز و رمزهای این فریضهی بینظیر بهره گیرید و توشهی همهی عمر خود سازید. «وحدت» و «معنویّت» در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و كارشكنی استكبار و صهیونیسم است. آمریكا و دیگر قطبهای سلطهی استكباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملّتها و كشورها و دولتهای مسلمان، و با تدیّن و تشرّع نسل جوان این ملّتها بشدّت مخالفند و با هر وسیله بتوانند با آن مقابله میكنند. وظیفهی همهی ما و همهی ملّتها و دولتهای ما ایستادگی در برابر این نقشهی خباثتآلود آمریكایی و صهیونیستی است.
از خداوند علیم و قدیر كمك بخواهید؛ روحیهی برائت از مشركین را در خود تقویت كنید؛ و خود را به نشر و عمقبخشیِ آن در محیط زندگی خود موظّف بدانید.
توفیق همگان و حجّ مقبول و مشكور را برای شما حجّاج ایرانی و غیر ایرانی از خداوند متعال مسئلت میكنم و دعای مستجاب حضرت بقیّةاللهالاعظم (ارواحنا فداه) را برای همگان آرزو مینمایم.
والسّلام علیكم و رحمة الله
ششم ذیالحجّة 1444
4 تیرماه 1402