مدیر رادیو محرم گفت: هفتمین سال فعالیت رادیو محرم در حالی آغاز شد كه این رادیو امروز توانسته جای خود را در بین مخاطبان خود باز كند به طوری كه نه تنها از داخل كشور بلكه از برخی از كشورهای آسیایی و اروپایی نیز شنونده دارد.
مسعود كاویانی، مدیر رادیو محرم از استقبال بیش از 15 میلیون نفری مخاطبان از این شبكه رادیویی خبر داد و گفت: سال 1396 بود كه به مناسبت فرارسیدن این ماه و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رادیوی فصلی محرم رونمایی شد. هفتمین سال فعالیت رادیو محرم در حالی آغاز شد كه این رادیو امروز توانسته جای خود را در بین مخاطبان خود باز كند به طوری كه نه تنها از داخل كشور بلكه از برخی از كشورهای آسیایی و اروپایی نیز شنونده دارد. این رادیو در جدیدترین اقدام، در پخش برنامه به 20 نوع گویش، لهجه و زبان، از جمله فارسی، عربی، انگلیسی و اردو و... را در دستور كار قرار داده است.
وی افزود: طبق نظرسنجیها رادیو محرم در ایام شهادت امام حسین (ع) پرمخاطبترین رادیوی كشور است، در واقع تركیبی از بخش مداحی، نوحهخوانی و روضه بزرگان و اشعار آیینی است. این در حالی است كه استقبال بیش از 15 میلیونی شنوندگان این رادیو در بازده زمانی بیست روزه ابتدایی محرم، فقط از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا صورت گرفته و احصاء آمار شنوندگانی كه از طریق رادیو نما و رادیوهای آنالوگ نظیر رادیوی اتومبیل، خانگی و... نسبت به استماع این موج رادیویی اقدام نموده اند، میسر نیست و قطعا تعداد مخاطبان این حسینه رادیویی بسیار فراتر از این عدد است.
مدیر رادیو محرم موفقیت در جذب این تعداد شنونده را توجه بر نیاز و خواسته مخاطبان دانست و افزود: بی شك این موفقیت در گرو تصمیماتی بوده است كه براساس نیازسنجی مخاطبان صورت گرفته است كه میتوان به شناسایی مداحیها در همه اقوام و گویشهای عزاداری همه هموطنانمان در خراسان، بوشهر، مازندران، زنجان، خوزستان، لرستان و ... كه دارای سبكهای متفاوتی در عزاداری هستند، اشاره كرد كه از ویژگیهای رادیو محرم امسال است و از آنجایی كه رادیو محرم سراسری است، به شناسایی عزاداری با همه گویشها پرداخته است.
به گفته وی، بیان و پخش مطالبات مخاطبان و اهمیت به آن و دقت به محتوای مناسب مداحیها، روضهها و نظارت بر مداحیهای پخش شده از دیگر رویكردهای رادیو محرم بود كه سبب استقبال مخاطبان شد.
علاوه بر اینها؛ توجه به نیاز مخاطبان خارجی و پخش مداحیهای اقوام مختلف از جمله انگلیسی، پاكستانی، افغانستانی و ... تبلیغات رسانهای از جمله روزنامه تلویزیون، رادیو و فضای مجازی از دیگر موارد است.
كاویانی در پایان با اشاره به اهدافی كه رادیو محرم بر عهده داشت، افزود: توجه به معارف اهل بیت (ع) خصوصا ترویج آموزهها و ارزشهایی كه حضرت سیدالشهدا برای آنها قیام كرد، ترویج الگوی صحیح عزاداری، توجه به عزاداری سنتی و ارائه محتوای مستند در ساختار مطلوب، از اهدافی بود كه این رادیو دنبال كرد. از دیگر اهداف میتوان به ترویج مقتلخوانی و روضهخوانی مستند و معتبر اشاره كرد.
رادیو فصلی محرم، از شب اول ماه محرم بر روی موج اف. ام ردیف 95.5 مگاهرتز شروع بهكار كرده و تا پایان این ماه در سراسر كشور برای مخاطبان پخش میشود.