رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان سراسر كشور بیان كردند: جوانان باید بداند كه چرا مرگ بر آمریكا میگوییم، چرا میگوییم مرگ بر رژیم صهیونیستی این را باید بفهمد و منطقش را بداند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور، تكریم و تشكر از معلم را وظیفه فرد فرد ملت خواندند و با اشاره به اینكه آموزشوپرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، افزودند: هویتسازی نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراكز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصلهای كاری آموزشوپرورش است.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین گسترش تظاهرات حمایت از ملت فلسطین در آمریكا و كشورهای دیگر را نشانه استمرار اولویت مسئله غزه در افكار عمومی جهان خواندند و تأكید كردند: جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریكا با او، حقانیت مواضع نظام و ملت ایران را در نفی رژیم اشغالگر و بدبینی به آمریكا اثبات كرد و همه بدانند هیچ راه حلی برای حل مسئله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، یهودی و مسیحی آن وجود ندارد و روابط با رژیم صهیونیستی و عادیسازی، مشكلی را حل نخواهد كرد.
ایشان با تبریك روز معلم به جامعه عزیز معلمان به عنوان پرورشدهندگان فضیلت و سازندگان آینده كشور، گفتند: توجه و احترام همگانی به معلمان، باعث ایجاد جاذبه بیشتر برای این شغل شریف، ارتقای سطح جامعه معلمین و در نتیجه، ارتقای كشور میشود و لازم است رسانهها و صاحبان تریبونهای عمومی در زمینه تبیین جایگاه معلم و ضرورت تمجید از او، فعال شوند.
رهبر انقلاب علت متفاوت بودن اهمیت آموزشوپرورش با دیگر دستگاهها را تربیت منابع انسانی برشمردند و گفتند: همه دستگاهها بكارگیرنده نیروی انسانی هستند اما آموزشوپرورش، پرورشدهنده منابع انسانی است.
حضرت آیتالله خامنهای معلمان فعال را هویتسازان نسل نوجوان و جوانان دانستند و گفتند: هر حرف و رفتار و موضعگیری و حتی اشاره معلم در شخصیتسازی نسل نو تأثیر دارد.
ایشان وجود نیروی انسانی خوب را غیرقابل مقایسه با منابع و سرمایههای طبیعی خواندند و گفتند: پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزشهای انسانی و اسلامی در كشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است كه این كار عظیم برعهده آموزشوپرورش است.
حضرت آیتالله خامنهای سخنان وزیر آموزشوپرورش در این دیدار را خوب ارزیابی كردند و افزودند: بحمدالله برخی نكاتی كه در سالهای گذشته بیان كردهایم در مسیر اجرا قرار گرفته است.
رهبر انقلاب در تبیین سرفصلهای مهم آموزشوپرورش، اجرای سند تحول را مهمترین خواندند و گفتند: از انفعال و كمتوجهی به این سند در سالهای گذشته، ضرر كردیم اما بازنگریِ در حال نهایی شدن این سند و تدوین نقشهراه اجرایی آن خبر خوبی است كه ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزشوپرورش، باید مستمر ادامه یابد.
«توانمندسازی»، سرفصل دومی بود كه حضرت آیتالله خامنهای در باب وظایف آموزشوپرورش مطرح كردند.
ایشان گفتند: توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأكید بوده و اكنون نیز هرچه ممكن است باید در این زمینه تلاش شود.
رهبر انقلاب افزودند: توانمندسازی اما محور دیگری هم دارد و آن قوامیافتگی كار «معلمی» است؛ یعنی معلم از نیروی معنوی و عشقی كه در وجود هر انسانی به تعلیم و تربیت وجود دارد، استفاده كند و با بهرهمندی از ملزومات، نیازها و تجربیات، شغل پرمرتبت معلم را قوام و استواری و استحكام دهد.
ایشان در همین بحث، نیت، روحیه، انگیزه و درك حقیقی از «معلمی» را لازمه پرورش نسل نو دانستند و افزودند: معلمی صرفاً با كلاس و تدریس محقق نمیشود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین تقویت مراكز تربیت معلم را لازمه دستیابی جامعه معلمین به سطح تراز خواندند و افزودند: دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراكز تربیت معلم باید كاملاً تقویت شوند.
سرفصل سومی كه رهبرانقلاب به تبیین پرداختند، اهمیت و لزوم تقویت معاونت پرورشی بود. ایشان گفتند: در برههای عدهای میگفتند معاونت پرورشی لازم نیست و خود معلم در كنار تعلیم وظیفه پرورش را هم انجام میدهد؛ البته این حرف درست است اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشی كافی نیست و باید مجموعهای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد.
حضرت آیتالله خامنهای، جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیبهای اجتماعی را جزو توقعات از جوانان خواندند و گفتند: مقدمه و شرط تحقق این مهم آن است كه در خود مدارس آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد كه این جزو وظایف معاونت پرورشی است.
تبیین صحیح مسائل بنیادی كشور و نظام برای نوجوانان و جوانان، وظیفه دیگر معاونت پرورشی بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: اگر میلیونها جوان و نوجوان، مصالح بنیادی و مسائل اساسی كشور را بشناسند، از جبهه دوست و دشمن آگاه باشند و در مقابل اهداف دشمنان ملت واكسینه شوند، سرمایهگذاری عظیم رسانهای و سیاسی دشمنان نتیجهای نخواهد داد.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: دانشآموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاستها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای «مرگ بر آمریكا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی كشورها و دولتها نیست.
رهبر انقلاب در سرفصلی دیگر با تأكید بر اهمیت ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش، تغییرات كوتاهمدت مدیریتی را موجب به ثمر نرسیدن كارهای اساسی دانستند و گفتند: بنده در مدیریتهای سطح بالا تا متوسط تأكید بر ثبات دارم تا بتوان برنامهها و كارهای مهم را دنبال كرد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به وجود الگوهایی برای اقشار در صنوف مختلف جامعه، الگوسازی و معرفی نمونههای برتر معلمان را ضروری و شوقآفرین خواندند و افزودند: آموزش و پرورش باید الگوهای موفقی همچون معلمی كه خوب تدریس میكند یا سالهای طولانی از عمر خود را صرف تدریس كرده است، یا رنج رفت و آمد به مناطق دشوار برای تدریس به دانشآموزان را به جان خریده است، شناسایی، و این معلمان را به عنوان قهرمانان تعلیم و تربیت معرفی كند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان و در بیان انتظارات از جامعه معلمان، معلم را نه فقط آموزنده علم بلكه پرورنده هویت دانشآموز خواندند و گفتند: معلم میتواند تواناییهای بالقوه و استعدادهای دانشآموز را همچون استخراج طلا و نقره از معدن، كشف و بالفعل كند؛ بنابراین معلم باید در كنار علمآموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و كار هم به دانشآموز بدهد تا ظرفیتهای درونی او شكوفا شود.
«دادن نگاه ملی به دانشآموز» انتظار دیگری بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: نگاه ملی یعنی دانشآموز بداند كه تحصیل و كلاس درس قطعهای از حركت عمومیِ پیشرفت و جزیی از ماشین عظیم پیشبرنده كشور و نظام است، بنابراین لازم است دانشآموزان را با افتخارات ملی، داشتههای كشور، پیروزیهای ناشی از راههای درست، آشنا و همچنین از خطرها و دشمنیها آگاه كنید.
ایشان امیدآفرینی را وظیفه دیگر معلمان دانستند و افزودند: امید تضمینكننده آینده كشور است و اگر كسی امید را در دل و جان جوان و نوجوان برانگیزد در واقع به ساخت آینده كشور كمك كرده است و به همین علت است كه مكرراً بر امیدآفرینی اصرار میكنیم.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: افرادی كه از سر لجاجت با نظام یا دولت یا اشخاص دیگر، جوانان را ناامید میكنند در واقع به آینده كشور لطمه میزنند.
«تشویق دانشآموزان به فعالیتهای اجتماعی» و همچنین «مهارتآموزی به دانشآموزان»، توصیههای دیگر رهبر انقلاب به معلمان بود.
حضرت آیتالله خامنهای در بخش پایانی سخنانشان به مسئله غزه پرداختند و افزودند: با وجود تلاشهای زیاد صهیونیستها و پشتیبانان آمریكایی و اروپایی آنها مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیا است كه اعتراضها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاههای آمریكا و گسترش آن به دانشگاههای اروپا از نشانههای استمرار حساسیت افكار عمومی جهان به مسئله غزه است.
ایشان افزایش روزافزون فشار افكار عمومی بر روی رژیم اشغالگر را ضروری خواندند و افزودند: رفتار وحشیانه و بیرحمانه سگ هار صهیونیستی باعث اثبات حقانیت موضع جمهوری اسلامی و ملت ایران شد و كشتار سی و چند هزار نفر كه نیمی از آنها زنان و كودكان هستند ذات شریر و خبیث رژیم صهیونیستی و حقانیت موضع همیشگی ایران را به همه دنیا نشان داد.
رهبر انقلاب، رفتار آمریكا و دستگاههای مرتبط با آنها را در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریكا دانستند و گفتند: این موضوع به همه نشان داد كه آمریكا شریك جرم و همدست صهیونیستها در گناه نابخشودنی كشتار مردم غزه است و برخی حرفهای بهظاهر دلسوزانه آنها هم دروغ است؛ بنابراین موضع جمهوری اسلامی كه نمیتوان به دولت آمریكا خوشبین بود و به آن اعتماد كرد، اثبات شد.
حضرت آیتالله خامنهای تنها راهحل مسئله فلسطین را پیشنهاد مطرح شده از جانب ایران یعنی بازگشت فلسطین به صاحبان اصلی آن اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی خواندند و تأكید كردند: تا وقتی فلسطین به صاحبان خود بازنگردد مشكل غرب آسیا حل نخواهد شد و حتی اگر بیست، سی سال دیگر هم تلاش كنند كه رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارند -كه انشاءالله نمیتوانند- این مسئله، حل شدنی نخواهد بود.
رهبر انقلاب افزودند: فلسطین باید به مردم آن بازگردد و پس از تشكیل نظام فلسطینی، خودشان تصمیم بگیرند كه با صهیونیستها چه كنند.
ایشان با اشاره به تحركاتی برای عادیسازی روابط رژیم صهیونیستی و كشورهای منطقه، گفتند: بعضیها خیال میكنند با این كارها مسئله حل خواهد شد در حالی كه با فرض عادی شدن روابط رژیم صهیونیستی با كشورهای عربی اطراف، نه تنها مشكل حل نمیشود بلكه مشكل متوجه دولتهایی خواهد شد كه با چشم بستن بر جنایات رژیم اشغالگر با آن دست دوستی دادهاند و ملتها به جان خود آن دولتها خواهند افتاد.
در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش در گزارشی از مراحل نهایی بازنگری در سند تحول خبر داد. آقای صحرایی، تصویب نقشه راه اجرایی سند تحول با محوریت معلمان، برنامههای درسی و تربیتی، مدارس و ارزشیابی تحصیلی را از دیگر فعالیتها اعلام كرد.
استخدام كمسابقه 70 هزار معلم با اولویت جذب دانشجو-معلمان، تكمیل و ساخت 2900 مدرسه در سراسر كشور، افزایش سهم دانشآموزان فنیوحرفهای در مقطع تحصیلی متوسطه دوم، پیگیری سیاست «هر دانشآموز یك مهارت شغلی» ، ارتقای امور پرورشی و مشاورهای از جمله محورهای گزارش وزیر آموزشوپرورش در این دیدار بود