حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: حل مسئلۀ گرانی و تورم جزو اولویتهای فوری است.
رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار كردند.گزیدهای از فرمایشات حضرت آیتالله خامنهای به شرح زیر است:آقای رئیسجمهور در این زمینه خیلی پركار و با تلاش وارد شدند، برای انتخاب وزیرانی كه باید با ایشان همكاری كنند، با بنده هم مشورت كردند و من خب بعضی از افرادی كه تعدادی را كه میشناختم یا صلاحیت آنها از طُرق مورد وثوق به ما رسیده بود، اینها را تأیید كردم. بعضیها را هم تأكید كردم. تعداد بیشتری را هم نمیشناختم، گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع كنند و این موفقیت بزرگی بود و خدا را سپاس میگوییم.
انتخاب همكار، بالاخره شما همكارانی انتخاب میكنید، بنده توصیهام این است كه از همكاران دارای این خصوصیات بیشتر استفاده كنید: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد، پرانگیزه، اینها هستند كه میتوانند به شما كمك كنند. ما در بخشهای مختلف علمی و تحقیقاتی مثل بخشهای هستهای، نانو، سلولهای بنیادی، بخشهای گوناگونی كه جزو گرههای بزرگ علمی و تحقیقاتی در دنیا بوده است، از این جوانها استفاده كردیم و پیش رفتیم، پیشرفتهای بزرگ انجام شده است.
از این جوانها استفاده كنید، گرههایی را باز میكنند. ضمنا شما وقتی جوانها را آوردید، در ردههای گوناكون مدیریتی از پایین گذاشتید، یك نسلی از مدیران پرانگیزه برای فردا تربیت كردهاید، یعنی وقتی شما جوانها را در تشكیلات خودتان آوردید، اینها تجربه پیدا میكنند، برای فردا یك نسل برجسته، مدیر پرانگیزهای شما تولید كردهاید، به نظر من این چیز خیلی باارزشی است، با آقای رئیسجمهور هم كه صحبت میكردیم، همین موضوع مطرح شد، چنانچه ایشان بتوانند 100 جوان مؤمن، پرانگیزه، انقلابی و متعهد را آماده كنند و آخر دولتشان همین 100 جوان را تحویل كشور دهند، به نظر من كار بسیار بزرگی انجام دادهاند.
در تبلیغات آقای دكتر پزشكیان، رجوع به كارشناسان تكرار شد، بنده عقیده راسخ دارم به این قضیه رجوع به كارشناسان، بنده معتقدم وقتی دولتها كار كارشناسی میكنند، حكمرانیشان خردمندانه و اندیشهورزانه خواهد بود، نه حكمرانی محفلی و رفاقتی و توصیهای.از كارشناسی استفاده كنید كه مؤمن و صادق باشد و به توانمندی داخلی و ملی كشور معتقد باشد، سرمایههای ملی را بشناسد. از كارشناسانی استفاده نكنید كه دنبال نسخههای نسخشده تاریخی هستند، بعضی اوقات یك نسخه اقتصادی یا اجتماعی و یا فرض كنید سیاسی در خارج 50 یا 70 سال پیش مطرح و بعد هم نقض شده است، ما آن نسخه را مطرح كنیم! مراقب باشید كارشناس به این شكل نباشد، اگرنه اصل كارشناسی بسیار خوب است.
درباره حضور در بین مردم، این كه اگر سفر استانی كردید، بگویند این پوپولیسم است، نمیدانم فلان عوامگرایی است، این حرفها را اعتنا نكنید، اطلاع از متن آنچه كه در زندگی مردم میگذرد، با كارتابل و گزارش كتبی امكانپذیر نیست، باید بروید ببینید، بشنوید از خود مردم، بشنوید؛ وقتی انسان میرود و میشنود میبیند با آنچه كه در گزارش به ما رسیده، تفاوتهای زیادی وجود دارد، نمیخوام بگویم گزارشها همهاش خلاف و غلط است، نه گزارشهای خوب هم داریم، منتها گزارش نشان نمیدهد واقعیت را، بروید بین مردم، بروید با مردم گرم بگیرید، صحبت كنید یه جاهایی مقتضی است در شهرستانی در روستایی بروید خانه مردم، در منطقه زلزلهزده، سیلزده، بروید داخل چادر مردم، بروید، ببینید، بشنوید، از آنها بر اساس اینها آنوقت تصمیم میگیرید، بنابراین حضور در بین مردم خیلی خوب است، سفرهای استانی خیلی خوب است و انشاءلله توفیقاتی داشته است
من چند سال قبل از این پیوست عدالت را مطرح كردم، گفتم شما هر قانون و تصمیمی میخواهید بگیرید، تصمیم و قانون مهم، یك پیوست عدالت برای آن تهیه كنید، مرحوم آقای رئیسی، مقداری در این زمینه پیش رفت، ایشان كارهایی هم كردند، نیمهكاره ماند، میخواهم این توصیه را به شما بكنم كه پیوست عدالت لازم دارد. پیوست عدالت یك ترتیب اداری و فرم تشریفاتی نیست، یك امر واقعی است، یعنی مراكزی، مثل سازمان برنامه كه برنامه را تنظیم میكنند و تصمیمسازی میكنند و قوانین را آماده میكنند و لوایح قانونی دولت را آنها مینویسند و تنظیم میكنند، اینها بایستی یك مراقبتی، یا از سوی خود آنها و یا كسانی را آقای رئیسجمهور معین كند، ببیند تأثیر این قانون و برنامه در شكاف اجتماعی چقدر است، كم یا زیاد میكند؟ تأثیر میگذارد، فاصله طبقاتی را كم یا زیاد میكند؟، اینها را مراقبت كنند. اگر دیدند این برنامه موجب میشود كه فاصله طبقاتی زیاد شود، برنامه را حذف كنند و یا آن قسمت از برنامه را حذف كنند، پیوست عدالت یعنی این، نه اینكه یك كاغذی پیوست كنیم به قانون و یا شرایطی بگذاریم، نه در خودِ قانون لحاظ شود.
رعایت اولویتها، ما وقت كمی داریم، پول كمی هم داریم، كار زیادی هم داریم، ببینیم اولویتها چیست، چه اولویتهای كارهای زیرساختی و اساسی، چه اولویتهای كارهای فوری دو نوع اولویت داریم، بعضی از اولویتها مربوط به مسائل فوری است، باید اینها را در جامعه به یك شكلی به صورت مناسی اینها را باید حل كرد. مسئله گرانی، تورم و امثال اینها؛ بعضی از مسائل، مسائل زیرساختی است، اگر چنانچه امروز نكردیم، 10 سال دیگر باید شروع كنیم.
خدا را شكرگزاریم كه بحمدالله دولت با همت رئیسجمهور محترم و با كمك ارزندهی مجلس شكل گرفت. این خیلی نعمت بزرگی است. در دولتهای گذشته گاهی تا نزدیك یك ماه یا بیشتر دولت نمیتوانست شكل بگیرد و همهی وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند. این را خدا لطف كرد به شما و به ما و به كشور كه بحمدالله همهی وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها به سلامتی بیرون آمدند. كسانی كه در این انتخابات و تشكیل این دولت بعد از آن حادثهی سنگین و تلخ مؤثر بودند، همهشان پیش خدای متعال مأجورند.
امروز همهی این وزرای محترم و شما برادران و خواهران عزیزی كه مورد اعتماد رئیسجمهور و مجلس قرار گرفتید همهتان مقامات عالیرتبهی این كشورید وظیفهی همهی ماست كه از شماها حمایت كنیم، كمكتان كنیم اگر احتیاج به كمك داشته باشید و تلاش كنیم كه انشاءاللّه شما در كارهایتان موفق باشید.شما امروز در جایگاهی قرار گرفتید كه میتوانید در پیشرفت كشور و در ادارهی امور كشور مؤثر باشید. وزارت یك چنین موقعیتی را به شماها داده، این نعمت الهی است، اینی كه انسان بتواند خدمت كند به مردم، این نعمت بزرگی است.چهارسال زود میگذرد، لكن در همین مهلت زودگذر كارهای بزرگ میتوان كرد. امیركبیر سه سال در كشور حكومت كرد؛ كارهای بزرگی را بنیانگذاری كرد. خود آقای رئیسی عزیز ما سه سال حكومت كرد و ریاست كرد كارهای خوبی ایشان انجام داد و بعضی كارها را پایهگذاری كرد كه انشاءاللّه ثمرهاش را بعدها كشور خواهد دید.
یكی از شرایط كارآمدی كارگزاران دولت این است كه داشتههای خودشان را بشناسند، ثروتهای موجود خودشان را بشناسند.ما داشتیم مسئولینی را ــ بنده در این سالهای طولانی برخورد كردم با مسئولینی ــ كه نمیشناختند نیروی انسانی كشور را، نیروهای طبیعی كشور را نمیشناختند. ظرفیتهای ما چندین برابر آن چیزی است كه بالفعل دارا هستیم. چند نوع ما ظرفیت داریم:یكی ظرفیتهای طبیعی است؛ ما از لحاظ منابع زیرزمینی ظرفیتهای زیادی داریم. موقعیت جغرافیایی منحصر بفردی در این منطقه داریم. ما از لحاظ زمینی سر چهارراه قرار داریم، چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب. این موقعیت بسیار مهمی است.از لحاظ اقلیمی تنوع اقلیمی یك فرصت بسیار بزرگی است كه ما داریم. از لحاظ سواحل طولانی دریای آزاد، ما این فرصت را داریم، جزایرمان، سواحلمان، اینها همهاش فرصت است. یك نوع فرصتها، فرصتهای انسانی است، ظرفیتهای انسانی است.ایمان مردم ما، این ایمانی كه مردم دارند ایمان مذهبی و ایمان سیاسی این خیلی با ارزش است، این جزو ظرفیتهاست. یكجور ظرفیتهای دیگر عبارت است از: ظرفیتهای سیاسی كشور، عمق راهبردی ما؛ یك روزی بود كه ایران را با قالی و نفت میشناختند، امروز ایران را با علم میشناسند با پیشرفت نظامی میشناسند، با قدرت منطقهای میشناسند با عمق راهبردی میشناسند در دنیا. این یك فرصتی است این در اختیار ماست. توانایی تأثیرگذاری روی كشورهای دنیا، روی منطقه، این چیز كوچكی نیست چیز خیلی مهمی است. این هم از فرصتهای ماست.
فضای مجازی یك دنیای جدیدی است، شما بیشتر از بنده هم حتما مطلع هستید، فضای مجازی امروز مجازی نیست، امروز یك واقعیتی است، روز به روز دارد پیش میرود، آنچه كه مهم است، این است كه در فضای مجازی حكمرانی قانونمند وجود داشته باشد. اینكه بنده گاهی گفتهام فضای مجازی رها و ول است، این به خاطر این است، حكمرانی براساس قانون. یك قانونی اگر ندارید، قانون را بهوجود آورید، براساس آن قانون زمام كار را به دست بگیرید، میبینید كه این جوان بیچاره را فرانسویها این قدر تا این حد سختگیری انجام میدهند، طرف را میگیرند، زندانی و تهدید میكنند كه 20 سال به تو محكومیت خواهیم داد، این به خاطر این است كه حكمرانی آنها را نقض كرده است. نقض حكمرانی قابل قبول نیست، شما یك كشور در اختیار دارید كه وظیفه در قبال آن دارید، مأموریت در قبال آن دارید، نمیشود حكمرانی شما را نقض كرد، نباید نقض كنند.من به این مناسبت فضای مجازی كه من حرف خودم و مبنای خودم را گفتم، قبلا هم گفتهام، جور دیگری بعضیها تبیین میكنند و یا میفهمند و یا نمیخواهند بفهمند، حرف من این است، باید فضای مجازی در كشور قانونمند شود، آن وقت فرصت خواهد شد، اگر ما توانستیم حكمرانی قانونكند در فضای مجازی داشته باشد، این فضا برای كشور فرصت میشود، وگرنه ممكن است تهدید شود.
ما 40 سال قبل نرخ رشد جمعیتمان، سه و نیم درصد بوده كه از نرخهای خیلی بالاست، خب یك عدهای دستپاچه شدند و یك مقرراتی گذاشتند و محدودیتهایی را ایجاد كردند، حالا ما آن نرخ سه و نیم درصد كه هیچ، حالا البته دقیق من نمیدانم، الآن چیز جدیدی ندارم، نیم درصد، یه چیزی اینجوری، ما باز میخواهیم همان مقررات را اعمال كنیم، این نمیشود، مقررات باید منعطف باشد، یك روزی جمعیت بیضابطه دارد اضافه میشود، جلوی آن را بگیرید، خوب است، اما یك روز هم جمعیت متوقف میشود یا دارد به طرف عقب میرود، كشور به سمت پیری میرود، اینجا باید بلافاصله مقررات را طبق نیاز كشور تغییر بدید، من از آقای دكتر ظفرقندی جداً میخواهم روی این مسئله ایشان شخصاً تكیه كنند و دنبال كنند این موضوع را، یعنی واقعاً بروید دنبال این قضیه نگذارید، این موانع تولید مثل و ولادت را كه زیاد هم هست متاسفانه، اینها را كاملاً تسلط پیدا كنید و نگذارید این كار ادامه پیدا كند.
امروز هوش مصنوعی با یك شتاب حیرتدهندهای یعنی انسان متحیر میشود از شتابی كه این فناوری عجیب در دنیا پیدا كرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاههای ما، الآن دستگاههای مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میكنند، بهرهبرداری میكنند، اما این ما را فریب ندهد.در مسئلهی هوش مصنوعی بهرهبردار بودن امتیاز نیست، لایههای عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایهها مسلط شد. آن لایهها دست دیگران است. اگر شما نتوانید لایههای عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین كنید فردا اینها یك ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست میكنند برای هوش مصنوعی كه الآن دارند مقدماتش را فراهم میكنند، كه اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید، باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده كنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده كنید اینجوری. زرنگهای دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصتطلبها و قدرتطلبهای دنیا یك آژانس هوش مصنوعی هم به وجود میآید، آن وقت اجازه نمیدهند شما از این منطقه عبور كنید. خودتان باید برسید به فناوریهای عمیق و ژرف این مسئله، لایههای زیرساختی. لایههای زیرساختی هوش مصنوعی را باید در كشور دنبال كنید.
ما به دشمن امید نبندیم، برای برنامههایمان منتظر موافقت دشمنان و كسانی كه با ما دشمن هستند، این منافات ندارد با اینكه با همان دشمن آدم در یك جایی تعامل هم بكند، مانعی ندارد، اما امید به او نبندید، اعتماد به دشمن نداشته باشید.
آنچه كه كارشناسهای متعدد و مورد اعتمادی به ما میگویند در باب مسئله اقتصاد این است كه كه كلید مشكلات اقتصادی كشور در تولید است، طرف عرضه، اگه ما بتوانیم تولید را پیش ببریم، مسئله تورم حل میشود، مسئله اشتغال حل میشود، مسئله ارزش پول ملی حل میشود؛ مسئله تولید را باید جدی گرفت، اگر چنانچه بخواهیم كشور در تولید ملی پیشرفت بكند، كمك دولت را لازم دارد، بدون كمك دولت نمیشود، همین بهبود فضای كسب و كار و این حرفهایی كه همیشه زده میشود، اینها باید عملیاتی بشود.