غربالگری مردم آخرالزمان بر محور نهج البلاغه

به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام زمان(علیه السلام) نشست دانش افزایی مهدویت بر محور معارف نهج البلاغه برگزار شد.

1400/01/10
|
09:14

حجت الاسلام ایمان شكیبایی در نشست دانش افزایی مهدویت بر محور معارف نهج البلاغه به تبیین موضوع پرداخت و گفت: كلمه‌ فتنه به‌معنای گداختن طلا برای جدا كردن ناخالصی‌های آن است و چون در حوادث و سختی‌ها، جوهره‌ی انسان از شعارهای دروغین جدا می‌شود، حوادث و آزمایش‌ها را «فتنه» می‌گویند، لذا حوادث را نباید تصادف پنداشت؛ همه اسباب آزمایش انسان‌هاست، همچنین دلیل آزمایش‌های الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شكوفا شدن استعدادهای درونی و به‌فعلیت رسیدن آنهاست.

این محقق اشاره كرد:خداوند در آیات دوم و سوم سوره عنكبوت درباره به فتنه افكندن انسان‌ها جهت تمییز جایگاه‌شان نسبت به یكدیگر می‌فرماید: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لایُفْتَنُونَ؛ آیا مردم گمان كرده‌اند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و [به‌وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكاذِبینَ؛ در حالی كه بدون تردید كسانی را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانی را كه راست گفتند و دروغگویان را (نیز) معلوم كند.

وی افزود: از این جهت یكی از فلسفه‌های فتنه‌ها و آزمون‌های الهی جداسازی و تمییز افراد و گروه‌ها از یكدیگر است تا جایی كه آنچه پیشِ‌روی افراد قرار می‌گیرد دو گروه حق و باطل است. امیرالمؤمنین(ع) درباره این نوع غربالگری در اولین خطبه خویش پس از بیعت مردم در سال ٣5 هجری فرمود: «آن‌چه می‌گویم به‌عهده می‌گیرم، و خود به آن پایبندم. كسی كه عبرت‌ها برای او آشكار شود و از عذاب آن پند گیرد، تقوا و خویشتنداری او را از سقوط در شبهات نگه می‌دارد. آگاه باشید، تیره‌روزی‌ها و آزمایش‌ها، همانند زمان بعثت پیامبر بار دیگر به شما روی آورد. سوگند به خدایی كه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را به‌حق مبعوث كرد، سخت آزمایش می‌شوید، چون دانه‌ای كه در غربال ریزند، یا غذایی كه در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آن كه پایین به بالا و بالا به پایین رود، آنان كه سابقه‌ای در اسلام داشتند و تاكنون منزوی بودند، بر سر كار می‌آیند و آنها كه به‌ناحق، پیشی گرفتند، عقب‌زده خواهند شد؛ ذِمَّتِی بِمَا أَقُولُ رَهِینَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِیمٌ، إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَی عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ، أَلَا وَ إِنَّ بَلِیَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَیْئَتِهَا یَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیَّهُ؛ وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّی یَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَیَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا، وَاللَّهِ مَاكَتَمْتُ وَشْمَةً وَ لَاكَذَبْتُ كِذْبَةً وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقَامِ وَ هَذَا الْیَوْمِ.

حجت الاسلام شكیبایی بیان كرد:همان طور كه از فحوای كلام امیرالمؤمنین(ع) ‌ برمی‌آید، این نوع آزمون‌های خداوند در تمام زمان‌ها و مكان‌ها مصداق دارد و تقریباً می‌توان گفت یكی از سنت‌های همیشگی خداوند این‌چنین است كه خوبان را جایگزین بدان كند و از دیگر سو اهل باطل را به حاشیه بكشاند و در واقع یك نوع جداسازی بین آنها ایجاد كند. در طول تاریخ بشریت كم نبودند افراد ناصالح و ناسالمی كه در مسند قدرت به فتنه‌انگیزی و فساد می‌پرداختند و اطرافیان خویش را نیز آلوده به انواع فسادها می‌كردند، اما عاقبت‌شان چیزی جز نابودی و رسوایی نبود. حكومت امام زمان نیاز به افراد صالح دارد لذا امام راحل و همچنین رهبر معظم انقلاب در جواب افرادی كه می گفتند باید دنیا پر از ظلم و فساد بشود تا ظهور محقق شود و این را مجوز فساد و گمراهی می دانستند می فرمودند:منتظرین مصلح، خود باید صالح باشند؛ یعنی زمینه تعجیل در ظهور را فراهم كنند نه زمینه تأخیر در ظهور را كه البته برای این نظریه امام و رهبری هم مستندات قرآنی و هم اسناد روایی قابل توجهی وجود دارد كه به یك مورد از آنها اشاره می كنیم:
قرآن می فرماید: "إنّ الارض یرثها عبادی الصالحون؛ حكومت زمین سرانجام به دست بندگان صالح ما خواهد افتاد". بندگان صالح، همان قومی هستند كه منتظر ظهور حضرت مهدی اند، همان انسان های پاكی كه پیش از قیام امام زمان(عج) اقتدا به حضرتش می كنند و این جز با داشتن صلاح و عمل صالح ممكن نیست. كسی كه خواهان عدالت و پاكی و گسترش آن در زمین است، منتظر واقعی امام زمان است و كسی می تواند خواهان واقعی عدالت و پاكی باشد كه خود در این راه باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق علیه‌السلام افزود: حضرت به زُراره فرمودند: قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِعلیه‌السلام: یا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی. همانطور كه در روایت فوق تصریح شده است اگر انسان امام زمان خود را نشناسد از دین خدا گمراه خواهد شد، پس این گمراهی ها، فسادها، افكار گناه آلود و این نظریه كه گناه كنیم تا امام زمان بیاید، همه و همه به خاطر نشناختن آن منجی عالم بشریت است. اگر زمان غیبت را درك كردی، این دعا را همیشه داشته باش: خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به من معرفی كن، چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معرفی كن، زیرا اگر حجّت تو را نشناسم، از دین خود گمراه شده‌ام.

حجت الاسلام شكیبایی گفت:پس بیاییم خودمان را اصلاح كنیم تا در غربالگری دوره آخرالزمان در ردیف خوبان و سربازان امام زمان قرار بگیریم و إن شاء الله زمینه تعجیل درظهور آن مُصلح جهان را فراهم نماییم.

دسترسی سریع