خبر جهان اسلام هر روز از ساعت 19:00 به مدت 15 دقیقه

رادیو معارف

متن خبر جهان اسلام - سوري

رهبر انقلاب: جامعه‌ معلمان، سربازان گمنام نظام اسلامی‌اند

رهبر انقلاب: جامعه‌ معلمان، سربازان گمنام نظام اسلامی‌اند

1402/02/13
|
10:32

رهبر انقلاب: جامعه‌ معلمان، سربازان گمنام نظام اسلامی‌اند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده كشور خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشكلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشر‌های كشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سخت‌كوش و متعهد در همه شهر‌ها و روستا‌های كشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فكر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده كشور، با هیچ كار دیگری قابل مقایسه نیست.
رهبر انقلاب با گرامی‌داشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یك «معلم حقیقی و كامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود 5 هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون 45 سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه كه برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند كه این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و كردار معلمان تحقق خواهد یافت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراكز بركت‌آفرین از جمله مساجد و هیئت‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان كردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری بركات دیگری دارد كه از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینكه روند آموزش و پرورش از كرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.
رهبر انقلاب زنده كردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش كشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند و گفتند: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم كشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است كه البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلكه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.
ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همه‌جانبه حاكمیت در قبال جامعه معلمین را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: معیشت معلمان خیلی مهم است، اما مشكلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد كه مهارت‌آموزی، تجربه‌آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از جمله آنهاست.
رهبر انقلاب درباب مسائل اصلی آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه كشور را بدون كمك و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممكن دانستند و با تأكید بر اهمیت درك جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی كشور، افزودند: خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود كه متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌كننده‌ی بی‌فایده بودجه نگاه می‌كردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و كارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشكلات كشور، افزودند: همانگونه كه این متخصصان می‌گویند، اگر در 20 سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی كرده بودیم امروز بسیاری از مشكلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره كار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درك كنند.
رهبرانقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ بخصوص اینكه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می‌آورد.
«ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیاز‌های كشور» نكته مهم دیگری بود كه رهبر انقلاب با تأكید بر آن گفتند: كشور به همان اندازه كه به نیروی متفكر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر كار هم نیازمند است، اما آیا اكنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف كشور، مسیری درست است؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر كنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای كشور فراخواندند و افزودند: سیاست اصلی آموزش و پرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیاز‌های امروز و فردای كشور باشد.

«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» موضوع اساسی دیگری بود كه رهبر انقلاب در خصوص آن پنج توصیه خطاب به مسئولان بیان كردند: «اول، سند تحول به صورت مستمر تكمیل و به روزرسانی شود». «دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن كمك شود». «سوم، برای سند تحول كه سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود». «چهارم، نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود» و «پنجم، در نقشه راه، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری معین شود كه بر اساس آن‌ها پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود».
موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزش و پرورش كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند، مسئله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود.
ایشان با اشاره به كمبود معلم به علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته، گفتند: معلمان زیادی در سراسر كشور از جان مایه می‌گذارند، اما همچنان با كمبود معلم متعهد و كارآمد روبرو هستیم كه راه حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌های تربیت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قدیمی است.
رهبر انقلاب، رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اكتفا نكردن به گزینش‌های بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: ضوابط گزینش نباید كمرنگ شود.
«تألیف جذاب، به‌روز و مبتكرانه كتاب‌های درسی» ضرورت دیگری بود كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: كتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد كه یادگیری آن‌ها نسل جوان را سر شوق بیاورد.
ایشان، گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اكتشافات علمی در تاریخ ایران» را از جمله كار‌های لازم در به‌روز كردن كتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان كردند: منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است در حالی كه اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچ‌گاه تغییر نمی‌كند بلكه روبنا‌هایی همچون شیوه‌های نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند.
توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود كه با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد، اما اكنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته كار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد كه بچه‌ها را فراری ندهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر تعیین تكلیف هر چه سریع‌تر مدیریت آموزش و پرورش برای پیش‌بُرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: ما به آینده آموزش و پرورش و كار‌های بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم.
در ابتدای این دیدار آقای صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی این وزارت‌خانه بیان كرد.

اجرایی‌سازی سند تحول، تكمیل مراحل اجرایی قانون رتبه‌بندی، بهسازی كتب درسی و گسترش آموزش‌های كاربردی، به‌روزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبك زندگی دانش‌آموزان، تعیین تكلیف بازماندگان از تحصیل، افزایش كیفیت مدارس دولتی، كنكور اختصاصی تربیت معلم و همچنین تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» از محور‌های گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.

دسترسی سریع
متن خبر جهان اسلام - سوری