یك كارگردان تئاتر گفت: اقیانوس بیپایان عاشورا به اندازهای وسیع است كه تا سالها میتوان درباره آن اثر هنری تولید كرد حتی باید بگویم از دید شخصیتهای منفی نیز میتوان به عاشورا نظر كرد تا دیگر زوایای عاشورا مشخص شود.
حسین فداییحسین كارگردان و نمایشنامهنویس تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری حوزه اظهار كرد: وقتی درباره عاشورا حرف زده میشود بیشتر توجهات روی شخصیتهای اصلی استوار است درحالیكه درباره دیگر صحابی امام حسین (ع) نیز میتوان كارهای هنری تولید كرد. پرداختن به صحابی اباعبدالله (ع) این امكان را میدهد تا بتوانیم از زوایای دیگر عاشورا را مدنظر قرار دهیم .
وی افزود: اقیانوس بیپایان عاشورا به اندازهای وسیع است كه تا سالها میتوان درباره آن اثر هنری تولید كرد حتی باید بگویم از دید شخصیتهای منفی نیز میتوان به عاشورا نظر كرد تا دیگر زوایای عاشورا مشخص شود. برای نمونه حر در ابتدا جز لشكر اشقیا بود اما در ادامه به اباعبدالله (ع) پیوست و در نهایت شهید شد. زندگی حر پر از فراز و فرودهای بسیار است كه اگر مورد نظر هنرمندان قرار گیرد فضای بسیاری برای كار كردن وجود دارد .
این نمایشنامهنویس گفت: تعزیه یكی هنر نمایشی ایرانی است كه در آن با ظرفیت دراماتیك بالا، عاشورا مورد توجه قرار میگیرد مجالس بسیار زیادی در تعزیه وجود دارد اما تنها خود را محدود به چند شخصیت اصلی كردهایم درحالیكه مجالس غریب بسیاری در تعزیه وجود دارد كه باید در معرض دید قرار گیرد. این اتفاق نیز تنها در ایام محرم نباید رخ دهد بلكه در طول سال میتوان مجالس تعزیه برپا كرد.
فداییحسین با بیان اینكه در حوزه ادبیات داستانی توانستهایم موفقیتهای مطلوبی كسب كنیم گفت: شاید در حوزه ادبیات نمایشی كم كار بودهایم اما در حوزه ادبیات داستانی وفقیتهای چشمگیری كسب كردهایم دلیل این امر نیز مشخص است در ادبیات داستانی نیازی به تصویرسازی از ائمه نیست بنابراین كار برای نویسنده راحتتر است اما در حوزه نمایش شرایط فرق میكند .
وی در انتها تاكید كرد: هنر عاشورایی با حمایت رونق پیدا میكند این حمایت نیز تنها به تولید خلاصه نمیشود بلكه در امر نمایش و عرضه آنان نیز باید پشتیبانی لازم صورت گیرد، البته حمایتها تنها نباید دولت باشد بلكه مردم به عنوان مخاطبان اصلی باید از این كارها حمایت كرده و سینماگر یا كارگردان تئاتر تشویق به فعالیت در حوزه شود.