آیتالله عبدالله جوادی آملی با هشدار نسبت به توطئههای دشمنان برای تضعیف امامت و ولایت، تأكید كرد: حذف این دو اصل، راه را برای بازگشت جاهلیت مدرن باز میكند درحالی كه ولایتفقیه، دژ مستحكم برابر نفوذ بیگانگان است.
آیتالله عبدالله جوادی آملی، ظهر امروز در همایش بینالمللی تفسیر تسنیم كه در مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد، بر ضرورت تقویت نظام امامت امت بهعنوان اساس هدایت و عقلانیت جامعه تأكید كرد و آن را راه نجات بشریت از جهل و جاهلیت دانست.
جوادی آملی ضمن گرامیداشت جایگاه حوزههای علمیه و علمای اسلام، اظهار داشت: كار اصلی هدایت جامعه بر عهده حوزههای علمیه است و این رسالتی است كه علما باید آن را پاس بدارند؛ حوزههای علمیه از دیرباز نقش اساسی در تربیت شاگردان و هدایت مردم ایفا كردهاند و این مسیر همچنان باید ادامه یابد.
وی با اشاره به سابقه علمی خود و بهرهمندی از محضر بزرگان حوزه، بیان كرد: بیش از هفت دهه قبل كه وارد حوزه شدیم، در محضر اساتیدی همچون آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) تلمذ كردیم و شاهد مجاهدتهای علمی و تربیتی بزرگان حوزه بودیم؛ آنان با شاگردپروری و تربیت نسلهای متمادی، بنای مستحكمی را برای آینده حوزه ایجاد كردند.
مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر لزوم پرورش عقلانیت در جامعه گفت: وظیفه عالم تنها انتقال دانش به جاهلان نیست، بلكه مهمتر از آن، تبدیل جاهلان به عاقلان است؛ این مسیر، راهی دشوار اما ضروری برای پیشرفت جامعه است؛ عقلانیت، بنیان هدایت است و اگر جامعهای از عقل تهی شود، گرفتار انحراف خواهد شد.
وی با تفكیك میان جهل و جهالت افزود: جهل، فقدان علم است كه با آموزش قابلرفع است، اما جهالت فراتر از جهل است و میتواند علم را نیز به انحراف بكشاند؛ جامعهای كه درگیر جهالت باشد، حتی اگر بهظاهر علمآموزی كند، مسیر هدایت را از دست خواهد داد؛ بنابراین، رسالت حوزههای علمیه تنها تعلیم علوم نیست، بلكه باید با جهالتزدایی، عقلانیت را تقویت كرد.
شرط خروج از جاهلیت شناخت امام است
جوادی آملی با اشاره به اهمیت شناخت امامزمان (عج) و تبعیت از نظام امامت امت گفت: در روایات تأكید شده كه اگر كسی امامزمانش را نشناسد و از دنیا برود، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است؛ این نشان میدهد كه شناخت امام و پیروی از نظام امامت، شرط اصلی خروج از جاهلیت است. ما باید امام خود را بشناسیم و در مسیر او حركت كنیم.
وی در ادامه با اشاره به حكومت اسلامی و جایگاه ولایتفقیه، خاطرنشان كرد: امام خمینی (ره) تنها حكومت شاهنشاهی را سرنگون نكرد، بلكه نظام امامت امت را جایگزین آن كرد؛ این نظام، نظامی عقلانی و مبتنی بر هدایت الهی است كه باید پاس داشته شود؛ امروز مقام معظم رهبری این مسیر را ادامه میدهند و همه ما وظیفه داریم از این راه تبعیت كنیم.
جوادی آملی با بیان اینكه هجرت از نظام جاهلی بهنظام عقلانی یك ضرورت است، اظهار داشت: هجرت تنها به معنای جابهجایی مكانی نیست، بلكه مهمتر از آن، هجرت فكری و معنوی از نظام جاهلی بهنظام عقلانی و الهی است؛ اگر كسی پس از شناخت حقیقت، به جاهلیت بازگردد، این از بزرگترین معاصی خواهد بود.
وی در تبیین تفاوت میان عالم و وارث انبیا گفت: مجتهد شدن و كسب علم، گرچه ضروری است، اما كافی نیست؛ عالم وارث انبیاست و باید علاوه بر علمآموزی، روحی طاهر و هدفی والا داشته باشد؛ امامان معصوم (ع) نهتنها عالم بودند، بلكه با طهارت روح و سلوك معنوی، هدایتگر بشریت شدند.
جوادی آملی با اشاره به اهمیت معجزات و طهارت روح در هدایت جامعه بیان كرد: معجزه امری فراتر از علم بشری است و به طهارت روح وابسته است؛ امامان معصوم (ع) نهتنها با علم خود، بلكه با مقام معنوی خود، جامعه را هدایت میكردند؛ این مهم باید موردتوجه حوزههای علمیه قرار گیرد.
تلاش دشمن برای حذف امامت است
وی در ادامه با بیان اینكه حكومت اسلامی باید بر پایه امامت و عقلانیت بنا شود، تصریح كرد: هر نظامی كه از امامت جدا شود، به جاهلیت بازمیگردد؛ نظامی كه بر پایه امامت و ولایت شكل بگیرد، از جهالت و انحراف مصون خواهد ماند.
جوادی آملی با اشاره به نقش ولایتفقیه در دوران غیبت، اظهار داشت: در زمان امام صادق (ع) نیز برخی تصور میكردند كه در عصر غیبت زندگی میكنند، چرا كه امامت برای آنان مهجور بود؛ امروز نیز اگر امامت را درك نكنیم و از ولایتفقیه تبعیت نداشته باشیم، در جهالت خواهیم ماند.
مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر لزوم حفظ نظام امامت امت، گفت: تمام تلاش دشمنان، حذف امامت از جامعه اسلامی است، چرا كه میدانند اگر امامت زنده بماند، عقلانیت و هدایت نیز باقی خواهد ماند؛ بنابراین، همه ما موظفیم در مسیر حفظ و تقویت این نظام بكوشیم.
وی در پایان با دعا برای سربلندی نظام اسلامی و توفیق رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطرنشان كرد: ما باید در مسیر امامت حركت كنیم و تلاش كنیم تا امام خود را بشناسیم و در راه او گام برداریم؛ این مسیر، راه نجات و سعادت حقیقی جامعه اسلامی است.