خطیب و سخنور فقید
(1419 -1327 ق)، عالم دینی، خطیب، واعظ، متكلم، مفسر و محدث. در تهران به دنیا آمد. مقدمات و ادبیات و سطوح را نزد اساتیدی همچون پدرش، آیتالله تنكابنی، و آقا شیخ یونس قزوینی و آقا شیخ علی رشتی، و معقول و فلسفه را از میرزا طاهر تنكابنی و آقا میرزا محمود قمی و میرزا مهدی آشتیانی فراگرفت. وی حدود دو سال در زمان آیتالله حایری یزدی در قم اقامت داشت و از محضر اساتید حوزهی علمیه بهرهمند شد.سپس به تهران آمد و به ادامه تحصیل و مطالعهی كتب مختلف و متنوع پرداخت. وی در منبر و خطبه روش نوینی را پایهگذاری كرد و تحول عمیقی در فن سخنوری بوجود آورد و شاگردان بسیاری را تربیت كرد. خدمات دینی و اجتماعی او بسیار و مسافرتهای تبلیغی او به كشورهای عربستان، عراق، پاكستان و همچنین به شهرهای مختلف ایران قابل توجه است. در تهران، در پایان جلسه درس، درگذشت و در جوار حضرت عبدالعظیم حسین در كنار عمو و پدر همسرش، آیتالله حاج شیخ محمد حسین تنكابنی، دفن شد. آثار علمی و قلمی او منشوری آموزنده با نثری جذاب است. عمده آثار وی كه تحت عنوان كلی «گفتار فلسفی» انتشار یافته عبارتند از: «كودك»، از نظر وراثت و تربیت، دو مجلد؛ «جوان»، از نظرعقل و احساسات، دو مجلد؛ «بزرگسال و جوان» از نظر افكار و تمایلات، دو مجلد؛ «آیهالكرسی»، پیام آسمانی توحید؛ «اخلاق»،از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، دو مجلد؛ «معاد»، از نظر روح و جسم، سه مجلد؛ «سخن و سخنوری»، از نظر بیان و فن خطابه؛ «شرح و تفسیر دعای مكارم الاخلاق»، از صحیفهی سجادیه، سه مجلد.[1]
حاج شیخ محمدتقی فلسفی بن العلامه العلام و الفقیه القمقام حجهالمسلمین والاسلام المرحوم آیتالله حاج شیخ محمدرضا تنكابنی تهران اعرف خطباء عصر و اشهر وعاظ زمان مایند كه خود چندی افتخار توقف حوزه علمیه را داشته و حوزه علمیه هم فخر بر این ثمره مفید و اثر ارزنده خود میكند.
این رادمرد بزرگ و این نابغ سترك كه صیت و صوتش عالمگیر شده و شهرت و ملاحت سخنوری و سخنرانیش مستغنی از تعریف ما و جهانی گردیده بخصوص در تحقیقات علمی و دخول و خروجش به مطالب و از مطالب و اداء سخن و حق مطلب دادنش در این زمان بیقرین و در قرون گذشته كمنظیر بوده و مبالغه نیست اگر بگویم.
انصاف میدهم كه دلیران و دلیران
بسیار دیدهام نه بدین حسن و دلبری
عالمی است محقق و ناطقیست مدقق مفسریست خبیر و محدثیست بصیر متكلمی است فاضل و واعظی است كامل جامع معقول و منقول حاوی فروع و اصول بسیار خوش محاوره و خوش مجلس منزلش مهبط اهل فضل و محفلش مجمع اهل كمال سینهاش باز و دستانش گشاده در قضاء حوائج مومنین و بالاخص روحانیین ساعی و در امور خیر مساعی جمیله دارد و از خدمات دینی و اجتماعی فرونمیگذارد.
در سال 1327 قمری هجری در تهران متولد شده و در خاندان علم و فضیلت و مجد و شرافت تربیت یافته و مقدمات و ادبیات و سطوح را نزد اساتید بزرگ چون والد معظم خود و آشیخ یونس قزوینی و آشیخ علی رشتی و معقول و فلسفه را از مرحوم میرزا طاهر تنكابنی و آقا میرزا محمود قمی و میرزا مهدی آشتیانی استفاده نموده و حدود دو سال هم در زمان مرحوم آیتالله حایری یزدی در قم توقف و از محضر اساتید حوزه علمیه بهرهمند شده و بعد به تهران مراجعت و به ادامه تحصیل و مطالعه كتب مختلفه و متنوعه عصری و قدماء گردیده و از هر خرمنی خوشهها چیده و از هر گلستانی گلها به دست آورده و با آن فكر سرشار و ذوق فراوان و استعدادی كه تنها موهبت خداوندیست (و ذلك فضلالله یوتیه من یشاء) خریت ادب و تحریر سخنوری گردیده و خاص و عام و جاهل متقدم و متجدد را مجذوب بیان سحرآمیز خود به مضمون (و ان من البیان السحر) نموده است.
من نمیگویم كه آن شمع جهان
هست پیغمبر ولی دارد بیان
حدود 6 سال در ماه رمضان و ده شب اول محرم از مسجد سلطانی با دنیای امروز از اسلام و غیره صحبت كرده و حقایق اسلام را با بیانی بس رسا و ملیح خود به زبان عصری به وسیله دستگاه فرستنده به مردم جهان رسانیده و این به خدا فخر اسلام و مسلمین و به ویژه شیعیان اثنیعشر روی زمین است.
چندین سال متمادی ظهرهای ماه رمضان در مسجد حاج سید عزیزالله تهران صحبت میكردند دهها هزار نفر از طبقات مختلف، روحانیین و اساتید دانشگاه و دبیران و آموزگاران و محصلین جدید و قدیم و تجار و اصناف برای استماع سخنرانیهای معظمله حاضر میشدند و چون صحن مسجد و شبستانها و ایوانها و راهروهای مسجد گنجایش آن همه جمعیت را نداشت.
قسمت مهمی از مستمعین در بازار و سراهای اطراف مسجد اجتماع میكردند و متجاوز از سی بلندگو كه در نقاط مختلف نصب میشد صدا را به همه آنها میرسانید.
خاطرات آن مجلس باشكوه فراموش نشدنی است بسیاری از مشكلات دینی در آن مجلس مورد بحث قرار میگرفت و حل میشد و بسیاری از افراد منحرف با استماع آن سخنان نافذ به راه میآمدند و از سقوط و تباهی رهائی میافتند.
علامه فلسفی روش نوینی را در منبر پایهگذاری كرد و تحول عمیقی را در فن سخنرانی به وجود آورد روایات حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیهالسلام را كه گوهرهای گرانقدر اسلامی است با منطق علمی روز تشریح و توضیح نموده و در نسل تحصیل كرده اثر بسیار عمیق گذارده و كتابهای ایشان نمونهای از این روش نوین است.
در زمان حیات مرحوم آیتالله العظمی بروجردی قدس سره سالهای متمادی به دعوت آن مرجع بزرگ و عالیقدر در دهه آخر صفر به قم میرفتند صبحها در منزل معظمله و شبها در صحن بزرگ قم به دعوت تولیت آستانه برای جمعیت زیادی كه در صحن بزرگ و صحن كوچك و صحن موزه و خیابان مجاور صحن و شیخان گرد آمده بودند سخنرانی میكردند سخنان ایشان علاوه بر آثار مفیدی كه در افكار تمام مردم میگذارد برای فضلاء طلاب حوزه علمیه كه به منبر علاقه داشتند آموزنده و سرمشق بود و از روش ایشان استفاده بسیار میكردند، كلیه مراجع بزرگ تقلید نجف اشرف و قم و مشهد مقدس از گذشته و معاصر عنایت مخصوص و توجه خاصی به معظمله داشته و دارند.
خلاصه استاد و علامه فلسفی از نوابغ زمان و از افرادی است كه میتوان درباره شخصیت علمی و اخلاقی او و مسافرتهایش به كشورهای اسلامی حجاز و اعتاب عالیات و پاكستان و شهرهای مهم ایران كه برای تبلیغ رفته و منبرهای مهیج و منابر معجزهآسا و خدمات دینی و اجتماعی و مبارزاتش با منحرفین و گروههای ضد اسلامی كتاب مستقلی نوشت.
از آثار علمی و قلمی این استاد كه به طبع رسیده و جهانی را به خود متوجه نموده كتب زیر است كه برای تربیت كودكان و راهنمائی نسل جوان بهترین كتاب و آموزندهترین منشوریست كه منتشر شده است.
1- گفتار فلسفی راجع به كودك از نظر وراثت و تربیت در دو جلد كه هر جلدی بیش از پانصد صفحه است.
2- گفتار فلسفی راجع به جوان از نظر عقل و احساسات در دو جلد كه هر جلدی بیش از پانصد صفحه است.
3- گفتار فلسفی آیهالكرسی یا پیام آسمانی توحید در چهارصد صفحه.