مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فلسفی

حوزه تخصصی:

خطیب و سخنور فقید

(1419 -1327 ق)، عالم دینی، خطیب، واعظ، متكلم، مفسر و محدث. در تهران به دنیا آمد. مقدمات و ادبیات و سطوح را نزد اساتیدی همچون پدرش، آیت‏الله تنكابنی، و آقا شیخ یونس قزوینی و آقا شیخ علی رشتی، و معقول و فلسفه را از میرزا طاهر تنكابنی و آقا میرزا محمود قمی و میرزا مهدی آشتیانی فراگرفت. وی حدود دو سال در زمان آیت‏الله حایری یزدی در قم اقامت داشت و از محضر اساتید حوزه‏ی علمیه بهره‏مند شد.سپس به تهران آمد و به ادامه تحصیل و مطالعه‏ی كتب مختلف و متنوع پرداخت. وی در منبر و خطبه روش نوینی را پایه‏گذاری كرد و تحول عمیقی در فن سخنوری بوجود آورد و شاگردان بسیاری را تربیت كرد. خدمات دینی و اجتماعی او بسیار و مسافرتهای تبلیغی او به كشورهای عربستان، عراق، پاكستان و همچنین به شهرهای مختلف ایران قابل توجه است. در تهران، در پایان جلسه درس، درگذشت و در جوار حضرت عبدالعظیم حسین در كنار عمو و پدر همسرش، آیت‏الله حاج شیخ محمد حسین تنكابنی، دفن شد. آثار علمی و قلمی او منشوری آموزنده با نثری جذاب است. عمده آثار وی كه تحت عنوان كلی «گفتار فلسفی» انتشار یافته عبارتند از: «كودك»، از نظر وراثت و تربیت، دو مجلد؛ «جوان»، از نظرعقل و احساسات، دو مجلد؛ «بزرگسال و جوان» از نظر افكار و تمایلات، دو مجلد؛ «آیه‏الكرسی»، پیام آسمانی توحید؛ «اخلاق»،از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، دو مجلد؛ «معاد»، از نظر روح و جسم، سه مجلد؛ «سخن و سخنوری»، از نظر بیان و فن خطابه؛ «شرح و تفسیر دعای مكارم الاخلاق»، از صحیفه‏ی سجادیه، سه مجلد.[1]
حاج شیخ محمدتقی فلسفی بن العلامه العلام و الفقیه القمقام حجه‏المسلمین والاسلام المرحوم آیت‏الله حاج شیخ محمدرضا تنكابنی تهران اعرف خطباء عصر و اشهر وعاظ زمان مایند كه خود چندی افتخار توقف حوزه علمیه را داشته و حوزه علمیه هم فخر بر این ثمره مفید و اثر ارزنده خود می‏كند.
این رادمرد بزرگ و این نابغ سترك كه صیت و صوتش عالم‏گیر شده و شهرت و ملاحت سخن‏وری و سخنرانیش مستغنی از تعریف ما و جهانی گردیده بخصوص در تحقیقات علمی و دخول و خروجش به مطالب و از مطالب و اداء سخن و حق مطلب دادنش در این زمان بی‏قرین و در قرون گذشته كم‏نظیر بوده و مبالغه نیست اگر بگویم.
انصاف می‏دهم كه دلیران و دلیران
بسیار دیده‏ام نه بدین حسن و دلبری
عالمی است محقق و ناطقیست مدقق مفسریست خبیر و محدثیست بصیر متكلمی است فاضل و واعظی است كامل جامع معقول و منقول حاوی فروع و اصول بسیار خوش محاوره و خوش مجلس منزلش مهبط اهل فضل و محفلش مجمع اهل كمال سینه‏اش باز و دستانش گشاده در قضاء حوائج مومنین و بالاخص روحانیین ساعی و در امور خیر مساعی جمیله دارد و از خدمات دینی و اجتماعی فرونمی‏گذارد.
در سال 1327 قمری هجری در تهران متولد شده و در خاندان علم و فضیلت و مجد و شرافت تربیت یافته و مقدمات و ادبیات و سطوح را نزد اساتید بزرگ چون والد معظم خود و آشیخ یونس قزوینی و آشیخ علی رشتی و معقول و فلسفه را از مرحوم میرزا طاهر تنكابنی و آقا میرزا محمود قمی و میرزا مهدی آشتیانی استفاده نموده و حدود دو سال هم در زمان مرحوم آیت‏الله حایری یزدی در قم توقف و از محضر اساتید حوزه علمیه بهره‏مند شده و بعد به تهران مراجعت و به ادامه تحصیل و مطالعه كتب مختلفه و متنوعه عصری و قدماء گردیده و از هر خرمنی خوشه‏ها چیده و از هر گلستانی گلها به دست آورده و با آن فكر سرشار و ذوق فراوان و استعدادی كه تنها موهبت خداوندیست (و ذلك فضل‏الله یوتیه من یشاء) خریت ادب و تحریر سخنوری گردیده و خاص و عام و جاهل متقدم و متجدد را مجذوب بیان سحرآمیز خود به مضمون (و ان من البیان السحر) نموده است.
من نمی‏گویم كه آن شمع جهان
هست پیغمبر ولی دارد بیان
حدود 6 سال در ماه رمضان و ده شب اول محرم از مسجد سلطانی با دنیای امروز از اسلام و غیره صحبت كرده و حقایق اسلام را با بیانی بس رسا و ملیح خود به زبان عصری به وسیله دستگاه فرستنده به مردم جهان رسانیده و این به خدا فخر اسلام و مسلمین و به ویژه شیعیان اثنی‏عشر روی زمین است.
چندین سال متمادی ظهرهای ماه رمضان در مسجد حاج سید عزیزالله تهران صحبت می‏كردند ده‏ها هزار نفر از طبقات مختلف، روحانیین و اساتید دانشگاه و دبیران و آموزگاران و محصلین جدید و قدیم و تجار و اصناف برای استماع سخنرانیهای معظم‏له حاضر می‏شدند و چون صحن مسجد و شبستانها و ایوانها و راهروهای مسجد گنجایش آن همه جمعیت را نداشت.
قسمت مهمی از مستمعین در بازار و سراهای اطراف مسجد اجتماع می‏كردند و متجاوز از سی بلندگو كه در نقاط مختلف نصب می‏شد صدا را به همه آنها می‏رسانید.
خاطرات آن مجلس باشكوه فراموش نشدنی است بسیاری از مشكلات دینی در آن مجلس مورد بحث قرار می‏گرفت و حل می‏شد و بسیاری از افراد منحرف با استماع آن سخنان نافذ به راه می‏آمدند و از سقوط و تباهی رهائی می‏افتند.
علامه فلسفی روش نوینی را در منبر پایه‏گذاری كرد و تحول عمیقی را در فن سخنرانی به وجود آورد روایات حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیه‏السلام را كه گوهرهای گرانقدر اسلامی است با منطق علمی روز تشریح و توضیح نموده و در نسل تحصیل كرده اثر بسیار عمیق گذارده و كتابهای ایشان نمونه‏ای از این روش نوین است.
در زمان حیات مرحوم آیت‏الله العظمی بروجردی قدس سره سالهای متمادی به دعوت آن مرجع بزرگ و عالیقدر در دهه آخر صفر به قم می‏رفتند صبح‏ها در منزل معظم‏له و شبها در صحن بزرگ قم به دعوت تولیت آستانه برای جمعیت زیادی كه در صحن بزرگ و صحن كوچك و صحن موزه و خیابان مجاور صحن و شیخان گرد آمده بودند سخنرانی می‏كردند سخنان ایشان علاوه بر آثار مفیدی كه در افكار تمام مردم می‏گذارد برای فضلاء طلاب حوزه علمیه كه به منبر علاقه داشتند آموزنده و سرمشق بود و از روش ایشان استفاده بسیار می‏كردند، كلیه مراجع بزرگ تقلید نجف اشرف و قم و مشهد مقدس از گذشته و معاصر عنایت مخصوص و توجه خاصی به معظم‏له داشته و دارند.
خلاصه استاد و علامه فلسفی از نوابغ زمان و از افرادی است كه می‏توان درباره شخصیت علمی و اخلاقی او و مسافرتهایش به كشورهای اسلامی حجاز و اعتاب عالیات و پاكستان و شهرهای مهم ایران كه برای تبلیغ رفته و منبرهای مهیج و منابر معجزه‏آسا و خدمات دینی و اجتماعی و مبارزاتش با منحرفین و گروه‏های ضد اسلامی كتاب مستقلی نوشت.
از آثار علمی و قلمی این استاد كه به طبع رسیده و جهانی را به خود متوجه نموده كتب زیر است كه برای تربیت كودكان و راهنمائی نسل جوان بهترین كتاب و آموزنده‏ترین منشوریست كه منتشر شده است.
1- گفتار فلسفی راجع به كودك از نظر وراثت و تربیت در دو جلد كه هر جلدی بیش از پانصد صفحه است.
2- گفتار فلسفی راجع به جوان از نظر عقل و احساسات در دو جلد كه هر جلدی بیش از پانصد صفحه است.
3- گفتار فلسفی آیه‏الكرسی یا پیام آسمانی توحید در چهارصد صفحه.

دسترسی سریع