رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان فرمودند: برای جمهوری اسلامی هیچ فرصتی بالاتر و بهتر از دوازده سال دوره دانشآموزی نیست. این دوازده سال بزرگترین فرصت برای نهادینه كردن آرمانهای انقلاب است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزشوپرورش را تربیتكننده نسلی تمدنساز خواندند و با تجلیل از تلاشهای معلمان بهویژه در دوران كرونا و تأكید بر بهبود مسائل معیشتی آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشههای امام و آرمانها، دانشمند و كارآمد پرورش یابد.
ایشان معلمان را مفتخرین به هدایت نسلهای آینده خواندند و افزودند: هدف از دیدار با معلمان برجسته شدن نقش آنان و تثبیت و ماندگار شدن ارزش معلمی در افكار عمومی است تا هم معلم و خانوادهاش به شغل او افتخار كنند، هم جامعه به معلم به چشم یك فرد مفتخر نگاه كند.
رهبر انقلاب با تشكر از نكات خوب سخنان وزیر آموزشوپرورش افزودند: كشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز كم ندارد، مهم این است كه این تصمیمات و قوانین با كار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.
ایشان در تبیین دو كاربرد مفهوم معلمی گفتند: معلم به معنای تعلیمدهندگی، ارزش بسیار بزرگی است زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیمدهنده است و پیامبر و همه حكما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.
حضرت آیت الله خامنهای افزودند: در كاربرد دوم كه منطبق با كار آموزشوپرورش است، علاوه تعلیمدهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.
ایشان با اشاره به هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شكوفای اسلامی گفتند: منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار میرود و برپاكنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند كه اكنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش كار معلمی را باید از این زاویه درك كرد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محكم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدنهای منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و كارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شكل دهد.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به تربیت عناصر برجسته در آموزشوپرورشِ بعد از انقلاب افزودند: به بركت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری كارآمد در عرصههای مختلف رشد یافتهاند اما كافی نیست و برای آن تمدن شكوفا، باید اینگونه پرورشها فراگیر شود.
ایشان فرصت دوازده ساله آموزشوپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بینظیر برشمردند و گفتند: سازمانِ گستردهی آموزشوپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را بهدرستی به دلها و گوشهای آمادهی فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه كند.
رهبر انقلاب، وزارت آموزشوپرورش را دستگاهی بسیار پر عظمت و آیندهساز خواندند و افزودند: از امروزِ آموزشوپرورش میتوانیم فردای كشور را حدس بزنیم.
ایشان با تأكید بر تمجید واقعی از زحمات معلمان افزودند: البته برای رسیدن به وضع مطلوب، مشكلات موجود باید با تدبیر، دانایی، همت، مجاهدت و شكیبایی حل شود.
حضرت آیتالله خامنهای در تشریح مسائل لازم برای حل مشكلات، به تدوین متنهای مناسب آموزشی و تأمین كمّی معلمِ مورد نیاز آموزشوپرورش اشاره كردند و افزودند: كیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارتهای او بسیار مهم است و نباید بهگونهای باشد كه رتبههای پایین كنكور سراغ معلمی بروند، البته امروز هم مثل برهههای مختلف معلمان متعهد و دلسوز كم نداریم.
رهبر انقلاب در بیان چند نكته درباره آموزشوپرورش گفتند: دانشآموز باید دارای هویت ملی باشد و در كنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.
ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانشآموزان با افتخارات كشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب، بیاطلاعی آنان از افكار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمانهای سرنوشتساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه كردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.
ایشان درك ارزش ایستادگی و مقاوم بودن را از دیگر نیازهای دانشآموزان دانستند و افزودند: در جهانی كه هر كس، چه شرق چه غرب، زور میگوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هماكنون بیاموزد تا در پرتو این آموزهها تمدنساز شود و ملت و كشور را عزتمند سازد.
رهبر انقلاب، وزارت آموزشوپرورش را به تفكیك «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانشآموزان توصیه كردند و گفتند: علم نافع علمی است كه استعدادهای نوجوان و جوان را شكوفا میكند و با سرمایهسازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی كشور میشود.
ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی كنونی، صرفاً محفوظاتی است كه بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود كه باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
حضرت آیتالله خامنهای با تأكید بر اختصاص ساعاتی به آموزشهای مهارتی بجای مطالب غیرنافع گفتند: مسائلی همچون سبك زندگی اسلامی، تعاون و همكاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانونگرایی از جمله مهارتهایی است كه باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران كودكی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.
ایشان میزان تحقق سند تحول آموزشوپرورش را خرسند كننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش از 10 سال از تنظیم سند و رفتوآمد وزیران متعدد كه البته این تعدد مدیریتها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند بهعنوان یك مجموعه كامل و بهم پیوسته عمل نشده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر سند نیاز به اصلاح و تكمیل دارد، مسئولان این كار را انجام دهند، ضمن اینكه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخصهای كمّی معیّن شود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس در بیان چند نكته درباره مسائل معلمان، سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بیش از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزیز كه در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقشآفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت میكردند امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگشان باشند و مسائلی همچون مشكلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول شدن یا تحقیر و كوچكانگاشتن كار بزرگ آنها شود.
ایشان، نوجوانان و جوانان را دُردانههای كشور و امانتهایی بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: این امانتهای گرانسنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دینباور و دینمدار، به افرادی با ارزشافزودهی بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.
رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان و همه مراكز تربیت معلم را دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همهجانبه دانستند و گفتند: این مراكز باید از لحاظ امكانات سختافزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیتهای تربیتی بهگونهای تقویت شوند كه بتوانند «معلم مطلوب» تربیت كنند.
ایشان با توصیه به هماهنگیِ رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حدّ امكان، به دشواریهای آموزش در دوره كرونا و زحمات معلمان نیز اشاره و خاطرنشان كردند: در این دوره، زحمات معلمان مضاعف شد كه در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشكر كنیم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأكید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشكلاتِ امكانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.
ایشان در پایان سخنانشان، به معلمان توصیه كردند با وجود انتظارات زیادی كه از وزارت آموزشوپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتكارهای شخصی و روحیه خیرخواهی و دلسوزی خود، برنامههای تربیتی دانشآموزان و كارهای بزرگ را پیش ببرند.
در ابتدای این دیدار، آقای نوری وزیر آموزشوپرورش گزارشی از اقدامات و برنامههای این وزارتخانه در خصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوریهای نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توسعه عدالت آموزشی، مهارتآموزی، پرورش استعدادهای درخشان، رتبهبندی و معیشت معلمان و تحول در منابع درسی بیان كرد.