جاذبه مغناطیسی حسینی هر روز قویتر میشود و این حركت عظیم میلیونی با این وسعت و تنوع و ویژگیهای منحصر به فرد به نمادی از عزت حسینی برابر ظالمان و زورگویان زمان تبدیل شده است؛ اربعین حسینی كابوس استكبار جهانی است.
حجتالاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اكبری در خطبههای نماز جمعه این هفته تهران (3 شهریور 1402)، گفت: یكی از برجستهترین جلوههای تقوا در روابط و مناسبتهای اجتماعی تعریف میشود و سخن ما در خطبه اول درباره درباره مسئولیت اجتماعی كاملاً با تقوای اجتماعی و تقوای الهی در روابط اجتماعی نسبت پیدا میكند و تعریف میشود.
وی افزود: برادران و خواهران در نگاه حق تعالی و آفریننده عالم روابط اجتماعی در اوج اهمیت قرار دارد و هرجا رابطهای در جامعه شكل میگیرد، حقی وجود دارد و مسئولیتی حقوقی و مسئولیتهایی چه در روابط عام و عمومی، هریك از ما با سایر انسانها و چه در روابط متقابل افراد و گروهها با یكدیگر نیز وجود دارد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در این میان نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی عبارت از رعایت سلامت روابط اجتماعی است و امروز پیرامون این موضوع صحبت خواهیم كرد.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علیاكبری تصریح كرد: طبق اراده الهی روابط اجتماعی باید براساس سلم و سلام باشد، یعنی افراد یك جامعه باید از یكدیگر احساس ایمنی كنند؛ حقالناس عمومی به عنوان یك حقالناس فراگیر كه شامل همه افراد یك جامعه میشود و افراد از ناحیه دیگران احساس ایمنی كنند و احساس خطر نداشته باشند. حقالناس عمومی عبارت از این است كه از ناحیه ما به هیچ یك از افراد جامعه آسیب و ضرری در هیچ بخشی وارد نشود.
وی اظهار كرد: بهرهمندی یك فرد از منافع زندگی در بخشهای مختلف از داراییهای مادی، معنوی، راه رفتن، خوردن و آشامیدن، نگاه، لباس، همه و همه امانتهای الهی هستند، از این امانتها بهگونهای باید پاسداری كنیم كه از ناحیه این داراییها به افراد دیگر ضرری نرسد، افراد حق استفاده از همه این داراییها را دارند، اما به یك شرط و آن شرط عبارت است از اینكه از ناحیه بهرهمندی من دیگری آسیبی نبیند، این یك قاعده طلایی و جدی در مناسبات اجتماعی از منظر پروردگار متعال است و این یك حقالناس عمومی و یك مسئولیت اجتماعی مشترك در جامعه مؤمنین است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اگر از ناحیه ما حقی از فردی تضعیف و ضرری به كسی وارد شد، حتماً ذمه ما مشغول است و ما ضامن آن هستیم و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم و خدای متعال از ما خواهد پرسید و از بخشهایی است كه در پرسش، خداوند متعال سختگیری خواهد كرد.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علیاكبری تأكید كرد: سه عنوان در معارف اسلام وجود دارد، یكی نفی ظلم است؛ ظلم اگر اتفاق بیفتد خداوند متعال از آن نمیگذرد تا زمانی كه مظلوم راضی شود، همین مسئله حق الناس اجتماعی است.
وی افزود: عنوان ضرر كه در معارف اسلامی نفی شده است كه خسارت و ضرر و آسیبی نباید وارد شود، چنانكه ظلم نباید بشود، ضرری نباید به كسی وارد شود. عنوان سومی نیز در فرهنگ اسلامی هست و آن عنوان اذیت و آزار است، یعنی ما باید با كیفیتی زندگی كنیم كه نه ظلم و نه ضرری و نه اذیت و آزار به كسی وارد نشود؛ در روایات و در قرآن عظیم از این تعابیر استفاده شده است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار كرد: اگر خطایی رخ داده و ظلمی شكل گرفته است و آبرویی از ناحیه ما آسیب دیده و یا خسارت مالی به كسی وارد شده است، تا فرصت باقی است جبران كنیم، این فرصت اگر از دست برود، پاسخگویی بسیار مشكل است. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق دهد و ما را مشمول لطف و رحمتش قرار دهد.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علیاكبری در ادامه با اشاره به نمایش اقتدار شیعه در اربعین، گفت: این چراغ هدایت و مصباحالهدی را میبینید هر روز درخشانتر است و امام حسین (ع) بشر آخرالزمانی را چگونه از این تاریكیها دستگیری میكند؛ این سفینهالنجاه حسین (ع) است كه افتادگان در امواج دریای طوفانی جاهلیت مدرن را نجات میدهد؛ این جاذبه مغناطیسی حسینی هر روز قویتر میشود و این حركت عظیم میلیونی با این وسعت و تنوع و ویژگیهای منحصر به فرد به نمادی از عزت حسینی برابر ظالمان و زورگویان زمان تبدیل شده است؛ اربعین حسینی كابوس استكبار جهانی است.
وی ادامه داد: اربعین نمودی از رحمت حضرت حسین (ع) و از عشق، دلدادگی و ایثار كه مردمان در این سفر نورانی و در این سیر و سلوك حسینی و عاشقانه نسبت به همدیگر ابراز میكنند است؛ خوشا به حال افرادی كه در این زیارت عارفانه و عاشقانه حضور دارند. خوشا به سعادت میزبانان موكب داران. خوشا به حال پشتیبانان و زمینهسازان راهپیمایی اربعین.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از همه تدابیر خوبی كه در زمینه مراسم اربعین انجام شد، از سال گذشته تاكنون در تأمین زیرساختهای بازگشایی پایانههای جدید مرزی و سایر اقدامات، صمیمانه تشكر میكنم؛ جنبه عظیم مردمی و خودجوش بودن این حركت عظیم مردمی باید كاملاً صیانت شود.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علیاكبری با بیان اینكه تاكنون نزدیك به نیم میلیون نفر راهی سفر عاشقانه اربعین شدهاند، گفت: تدابیری كه برای استقبال از زوار خارجی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام صورت گرفته است، بسیار خوب است و هرچه تقویت شود نیز بهتر خواهد بود؛ نذر ماشین و آب حركتهای زیبای مردم كشورمان است.
وی ادامه داد: یاد شهدای مدافع امنیت را گرامی میداریم، امسال تعداد زیادی از نیروهای انتظامی در نقطه صفر مرزی تا قلب شهرها برای دفاع از امنیت كشور و مردم به شهادت رسیدند، خداوند متعال به درجات این شهدای عزیز بیفزاید؛ امیدواریم خدای متعال و خانوادههای عزیزشان صبر و اجر كرامت كند و ما را قدرشناس زحمات و تلاشهای این مجاهدین قرار دهد و امیدواریم كه نیروی انتظامی در همه عرصههای خدمت موفق و سربلند باشد.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علی اكبری اظهار كرد: یاد شهدای عزیز هفته دولت، شهیدان باهنر و رجایی را گرامی میداریم؛ ایام شهادت آنها فرصت گرانبهایی برای دولت مردان كشورمان برای تحلیل دستاوردها و نقد مسیر طی شده و توجه به قوت و ضعفها و استفاده از نظر منتقدین و كارشناسان و عموم مردم است.
وی با بیان اینكه دولت سیزدهم كه مشغول خدمت است دو سال از فرصت خدمتی كه داشت پشت سر گذاشته است، گفت: مواضع انقلابی و هماهنگ با ارزشها در جهتگیری این دولت كاملاً برجسته است. طراوت، نشاط، امید و روحیه «ما میتوانیم» در این دولت مشاهده میشود، مخصوصاً در شخص آقای رئیسی اینها مشاهده میشود.
امام جمعه موقت تهران به برخی ویژگیهای دولت سیزدهم اشاره و تأكید كرد: تحرك میدانی، حضور مستمر و پیگیر در میدان، ارتباط نزدیك مردمی، بیتكلفی، كارآمدی و سرعت در اقدام، نگاه جهادی، سادهزیستی، بكارگیری جوانان در جایگاههای مختلف و میدانگشایی برای آنها و عدم ابتلا به حاشیهها و مواجهه نجیبانه، بخشی از نقاط قوت دولت سیزدهم است.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علیاكبری ادامه داد: دولت در شرایط بسیار دشوار و یك دهه ركود به ویژه در عرصه اقتصادی كار را تحویل گرفت، گرچه این مسئله كمتر بیان شده است؛ در همین دو سالی كه از دولت سیزدهم میگذرد قدمهای بلندی در جبران كاستیهای گذشته در اقدامات جهادی رو به جلو برداشته شده كه اگر بخواهیم به چند نكته از آنها اشاره كنیم، فهرست طولانی خواهد بود. در مجموع از نگاه مجموعههای نظارتی تحرك و رشد اقتصادی در اغلب شاخصهها وجود داشته و دارد.